Mocanita

Mocanita – Ultima cale ferata forestiera din lume

Toti am auzit de ea cel putin o data in viata si multi dintre noi ne dorim inca de mici sa mergem cu o locomotiva cu abur. Aceasta bogatie culturala si in acelasi timp turistica a Romaniei a iesit parca din mintea romanilor dar s-a impamantenit in mintea internationalilor, asta daca judecam dupa numarul de turisti straini care se aseaza comozi si nerabdatori in vagoanele-i vechi si pline de farmec.

Mocanita

Mocanita

Locomotiva Mariuta

Locomotiva Mariuta

Ultima cale ferata forestiera din lume trebuie promovata, fapt pentru care am redactat un mic articol despre Caile Ferate Forestiere Viseu, pentru a va aduce aminte de Mocanita, aceasta frumoasa atractie turistica a Romaniei. Desprinsa parca din desenul animat al lui Wilbert Awdry “Thomas and Friends”, calea ferata forestiera ce strabate Valea Vaserului te introduce intr-o capsula a timpului din care vezi o vale spectaculoasa, ca un canion, in care prapastii stancoase alterneaza cu paduri dese, cu poiene minunate si izvoare de apa mineral cristalina.

Numita adesea „Mocanita de pe Valea Vaserului“, Calea Ferata Forestiera din Viseu de Sus se afla chiar in nordul Romaniei, la granita cu Ucraina si reprezinta o bogatie atat din punct de vedere tehnic, cat si cultural. Pe o ruta de aproape 60 kilometri distanta circula – pe langa locomotive Diesel – pana astazi locomotive cu abur infocate cu lemn, lucru prin care CFF Viseu de Sus (prescurtare de la Calea Ferata Forestiera) devine cunoscuta in intreaga lume ca fiind ultima cale ferata forestiera adevarata, care funcţioneaza cu abur.

Linia care a fost construita dupa ecartamentul austro-ungar de 760 mm, duce intr-o vale de o salbaticie unica, de-a lungul raului Vaser, peste poduri si prin tunele. Calea ferata traverseaza o zona impadurita enorma, unde nu exista drumuri sau sate, ci este locuita doar de lupi si ursi.

Constructia CFF Viseu 1932

Constructia CFF Viseu 1932

In 1932 a inceput constructia la Calea Ferata Forestiera, pentru a exploata resursele forestiere ale zonei. Principiul de functionare era simplu: urmand cursul raului, a fost necesara o raza mica a curbelor (de aceea calea ferata are ecartament mic); era in asa fel organizat incat vagoanele  goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici in sus, pe cand trenurile cu mare incarcatura coborau la vale, inspre gater.

In 1970 administratia silvica publica se practica pe o distanta de peste 3000 km, pana in anul 1986 Romania chiar a fabricat noi locomotive cu abur pentru caile ferate forestiere si in 1989 inca au mai existat peste 15 cai ferate forestiere cu putin peste 1000 km de sina.

Schimbarile economice de dupa ’90 au avut efecte fatale asupra CFF-urilor nationale de atunci: pe parcursul a catorva ani au fost toate scoase din functiune, demontate, locomotivele si vagoanele date la fier vechi sau vandute. Singura cale ferata forestiera care astazi mai functionează este Mocanita de pe Valea Vaserului. Ea isi indeplineste pana astazi scopul sau initial de cale ferata forestiera, transportul lemnelor.

Exploatarea feroviara este realizata din anul 2003 de firma romana R.G.Holz Company S.R.L., careia ii apartine de asemenea si suprafata depoului si majoritatea vagoanelor si locomotivelor. La fel ca si inainte, calea ferata si o mare parte din padurile de pe Valea Vaserului sunt in proprietatea statului.

Din anul 2005 circula pentru vizitatori vagoane de persoane conform unui program si tractate de locomotive cu abur, iar din 2007 Valea Vaserului face parte din Parcul Natural „Muntii Maramuresului“ fiind sub protectie europeana.

Aventura cu Mocanita incepe in statia de tren Viseu de Sus. Dimineata devreme locomotiva este pregatita pentru excursia din timpul zilei. Atat vagoanele pentru turisti, cat si cele forestiere sunt atasate de astazi ineditele locomotive cu aburi, se aprovizioneaza cu lemn si apa – combustibilul motorului cu aburi – iar mecanicul porneste motorul. Dupa un timp in Viseul de Sus se aude Mocanita care suiera lung, pufaind de-a lungul timpului, parca desprinsa dintr-un tablou de epoca.

Gara Viseu de Sus

Gara Viseu de Sus

Cum statia de tren Viseu de Sus nu este una comuna ci una forestiera, nu exista peron pentru pasageri. Locul aduce cu un deposit de lemne in care mirosul de lemn proaspat taiat il regasesti la tot pasul.

Excursia cu Mocanita este lunga, cu numeroase opriri si obiective. La urcare, trenul lasa vagoane goale, care sunt luate la intoarcere pline cu busteni. Trenul opreste si pentru a urca localnicii care folosesc trenul pentru a aduce branza in vale ca sa o vanda sau ca sa viziteze satele invecinate. Pe langa aceste opriri, care tin legata o intreaga comunitate, mai sunt necesare stationarile pentru conbustibil si apa, moment in care locomotiva se desprinde de vagoane si este alimentata din rau.

Mocanita aproape de Paltin

Mocanita aproape de Paltin

Spuneam la inceput ca aceasta calatorie se petrece intr-o capsula a timpului fapt pentru care, la scurt timp de la plecare, telefonul mobil isi pierde semnalul ajutandu-va sa va bucurati la maxim de aceasta excursie. Trenul este tras de o locomotiva veche, cu aburi, si de aceea se cere atentie sporita la scanteile sau funinginea care ar putea pata sau arde hainele; de-a lungul drumului, nu exista magazine, iar proviziile de mancare, apa si alte consumabile trebuie facute dinainte de plecare.

Trenuri cu aburi la Paltin

Trenuri cu aburi la Paltin

Loici Ivanciuc conductor pe Mariuta

Loici Ivanciuc conductor pe Mariuta

Drumul pana la capatul traseului (Izvorul Comanului, la doi kilometri de granita cu Ucraina) dureaza aproape opt ore. Dupa ce agata platformele cu busteni de brad, mocanita se intoarce, dupa alte sase ore de coborare, la Viseu.

Haltele, maretia muntilor si padurile neimblanzite, raurile salbatice care concura cu zgomotul si sunetele trenului, cherestegiii, trenul insusi cu mecanicul sau, toate sunt motive de incantare. In acest tren, oricine trebuie sa uite destinatia, timpul care se scurge pana la sfarsitul liniei, orarul si alte griji cotidiene din viata noastra moderna si nebuna.

Important de stiut inainte de a alege calatoria cu Mocanita:

–       Sa nu planuiti nimic pentru dupa-amiaza, avand in vedere ca nu exista o ora sigura a intoarcerii: ceva se poate strica (avand in vedere vechimea liniilor, de mai mult de 70 de ani, si a locomotivei, care poate fi si mai batrana) sau pot fi copaci sau pietre pe linie.

–       Puratati incaltaminte potrivita, haine calduroase si o haina rezistenta la apa.

–       Valea Vaser este in zona de frontiera si este bine sa aveti asupra voastra o carte de identitate sau un pasaport.

–       Va puteti da jos sau urca in tren doar la halte si este interzis saltul din sau in tren in timp ce acesta este in miscare.

–       Calatorii pot merge doar in vagoanele speciale pentru pasageri, fiind strict interzisa urcarea in vagoanele de productie sau pe scari.

Traseul Mocanitei

Harta Traseu Mocanita

Harta Traseu Mocanita

Cum ajung in gara?

Harta Gara CFF Viseu de Sus

Harta Gara CFF Viseu de Sus

Vedetele Traseului:

764.211 Mariuta 1910

764.211 Mariuta 1910

763.193 KRAUSS 1921

763.193 KRAUSS 1921

764.408 Cozia 1986

764.408 Cozia 1986

764.421 Elvetia 1954

764.421 Elvetia 1954

Telefon Rezervari pentru Mocanita Maramures: 0744686716

Mai multe informatii, bilete online si date de contact gasiti aici

O vacanta placuta va dorim!

Echipa i-Tour

Sursa imaginilor este aici

One Ping

  1. Pingback: Mocăniţa – Ultima cale ferată forestieră din lume – GALERIE FOTO | My Blog

3 Comments

  1. Andreica Daniel Reply

    Foarte buna este prezentarea. Trebuie sa mentionez niste modificari in data de 13.05.2011 este “Inaugurarea trenului-hotel Carpatia-Express” (nu 28.04.2011) , la fel si pentru “Spectacol cu muzica traditional” 19.08.2011 (nu este 27.08.2011). In rest este bine. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *