Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| April 27, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Istoria statiunii Mamaia

Istoria statiunii Mamaia
i-Tour
  • On July 8, 2015
  • http://www.i-tour.ro

Daca despre statiunea Mamaia, obiective turistice si modalitati de petrecere a timpului liber am mai scris, astazi vom vorbi despre istoricul statiunii.

Statiunea Mamaia are o istorie de peste 100 de ani, incepututrile ei fiind intrezarite inca din 1904, cand Anghel Saligny vorbea despre necesitatea dezvoltarii limbii de pamant dintre Marea Neagra si Lacul Siutghiol, pentru bai. Asadar, in anul 1905 intemeietorul statiunii Mamaia, prof. Ion Banescu, primar al Constantei, decide amenajarea aici a primelor spatii turistice, o serie de cabine pentru baie, atat pentru femei, cat si pentru barbati. Inaugurarea oficiala a stațiunii are loc la 22 august 1906. Si pentru ca noul stabiliment avea nevoie de promovare, Primaria Constantei comanda un album publicitar, intocmit de Ioan Adam. In aceeasi perioada apar si primele oportunitati de distractie: caluseii, concertele sustinute de fanfara Regimentului de Infanterie 34, restaurante pescaresti. Astfel prinde contur mica statiune denumita popular „bai de mare”.

In primii ani de existenta a statiunii, Mamaia atragea zeci de mii de turisti anual, accesul lor fiind facilitat si de o cale ferata (cu traseul pe actualul Bulevad Mamaia), cu un tren ce prelua turistii fie din Gara Constanta, fie din Halta Tomis (se afla in trecut la intrarea in Port, Poarta 1). Gara din Mamaia era, in acelasi timp si asezamantul de bai, construit, din lemn, in stilul unei case romanesc de munte, de arhitectul Petre Antonescu.

‹”La Mamaia se ajungea cu trenul: multă aglomeraţie, o lume colorată vorbind franţuzeşte si nemţeste, mulţi copii, guvernante, vagoane comode, căldura mare, halte numeroase pentru a lua lumea de pe drum…” aşa descria Cella Serghi atmosfera de vară a Constanţei de atunci . Ea îşi amintea că, la nivelul anului 1914, nu putea merge zilnic de la Constanţa la Mamaia din cauza preturilor cam ridicate ale calatoriei cu trenul. Cei avuţi luau trăsurile, aşa încât acestea cu zecile însoteau trenul in drumul lui spre mare.

Se ducea atunci la mare doar lumea bună, rareori şi alţii. Cei mai mulţi plecau spre Mamaia la sfârşit de săptămână.›

Urmatoarea perioada de dezvoltare a statiunii debuteaza cu ridicarea aici a palatului Kara Dalga, resedinta de vara a Regelui Ferdinand si a familiei sale, construit in stil romanesc, pe locul actualului Cazino. Ii urmeaza vila Albatros, iar in 1936 se construieste Hotelul Rex in stil colonial italian, care si-a mentinut statutul, fiind si astazi printre cele mai luxoase din statiune.

Al Doilea Razboi Mondial aduce distrugeri statiunii, aceasta fiind lasata in paragina pana in anii `50, cand regimul comunist intrevede o posibila oportunitate in dezvoltarea statiunii pentru atragerea turistilor straini din blocul comunist catre litoralul romanesc. Drept urmare,  pana spre anul 1989 in Mamaia apar 60-70 de hoteluri, restaurante, un Teatru de Vara, unde se tin spectacole si festivaluri de muzica usoara si terenuri pentru diferite sporturi. Intre 1960 si 1990 statiunea cunoaste un aflux impresionant de turisti romani si straini, inclusiv din Occident. Aceasta este perioada în care Mamaia devine una dintre cele mai cautate statiuni de turism maritim din Europa, fiind denumita si „Perla litoralului romanesc”.

Despre legenda numelui statiunii Mamaia va vom povesti in episodul urmator.

Distractie placuta la mare!

Echipa i-Tour

Sursa info citat aici.

Submit a Comment